wtorek, 6 maja 2014

Tanie sposoby na wynajęcie mieszkania

Jak już nie raz pisałam, za rok lub dwa planujemy zakup mieszkania. Do tego czasu będziemy wynajmować nasze małe gniazdko :-) Jest to jak najbardziej dobra dla nas opcja, bo cena preferencyjna wynajmu to 50% tego co musielibyśmy zapłacić na wolnym rynku (nawet po ostatniej podwyżce czynszu!). Te pozostałe 50% możemy odkładać na nasze własne mieszkanie. Wiem, że nie tylko my mamy takie podejście do wynajmowania. Istnieje całkiem sporo możliwości na wynajem preferencyjny i korzystne ceny. Dzisiaj mam dla Was przegląd 5 najczęstszych sposobów na obniżenie kosztów wynajmowania. Znacie jeszcze jakieś?

Poniższe rozwiązania to oczywiście nie są wszystkie możliwości zaoszczędzenia na własne mieszkanie. Ale mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam znaleźć sposób najlepszy dla siebie. My aktualnie korzystamy właśnie z takiego wynajmu za pół ceny. Mieszkamy w mieście do którego przyjechaliśmy oboje z narzeczonym na studia. I tak już zostaliśmy :-) Nie mamy tu żadnej rodziny u której można by pomieszkać, więc szukaliśmy innych rozwiązań :-)

1. "Przypilnowanie" komuś mieszkania
Bardzo dobra opcja, zarówno dla osób wyjeżdżających, jak i dla wynajmujących. Zdarza się, że ludzie którzy wyjeżdżają np. za granicę do pracy, nie chcą pozbywać się nieruchomości w Polsce. Niektórzy planują wrócić po kilku latach, a niektórzy po prostu chcą mieć taką możliwość w razie gdyby się nie udało. Często w rodzinie lub wśród znajomych (lub znajomych znajomych) można takie propozycje usłyszeć. Dla właścicieli ważne jest, żeby osoba, która wprowadza się do mieszkania była zaufana i dbało o nie. Pilnowanie mieszkania może mieć kilka różnych form. Najbardziej korzystną dla wynajmującego jest oczywiście płacenie jedynie kosztów eksploatacji (czyli rachunki, bieżące naprawy i niewielkie remonty). Ale częściej odbywa się to na zasadzie obniżonego czynszu lub symbolicznej opłaty za użytkowane mieszkanie. Znam parę, która w ten sposób pilnuje mieszkania (52m2) za 500 zł miesięcznie :-)

2. Wynajmowanie mieszkania z kimś/u kogoś
Niezawodnym sposobem na obniżenie kosztów wynajmu, jest podzielenie ich na więcej osób :-) Metoda najpopularniejsza wśród studentów, ale może działać także dla nieco starszych osób. Można wynajmować mieszkanie w kilka osób, można wynająć pokój w mieszkaniu wynajmowanym na pokoje lub wynająć pokój u kogoś, kto jest właścicielem mieszkania, ale zbywa mu powierzchni :-) Koszty wynajmu rozkładają się wtedy na kilka osób, podobnie jak rachunki. Ale dzieląc z kimś mieszkanie, należy pamiętać, że rachunki będą wyższe. A ze względu na swobodę we "własnym" mieszkaniu radzę dobrze wybrać swoich współlokatorów, żeby uniknąć niepotrzebnych konfliktów.

3. Mieszkanie pracownicze
Niektóre zakłady pracy wciąż oferują opcję mieszkania dla pracowników. Niektóre firmy po prostu oferują wynajem mieszkania dla pracownika niejako w pakiecie - zazwyczaj dla super specjalistów, których akurat potrzebują lub podkupują z innej firmy. Zdarza się też, że pracodawca płaci za noclegi dla pracowników bardzo mobilnych. Niekiedy pracodawca posiada nieruchomości, które oferuje swoim pracownikom do wynajęcia za niższą cenę niż rynkowa. Czasem, w ramach funduszu socjalnego można wynająć takie mieszkanie, a później wykupić. Istnieją jeszcze firmy, które mają coś takiego, jak hotele pracownicze i tam także oferowane są noclegi po niższych cenach dla pracowników. Jeśli Twój zakład pracy oferuje jakikolwiek sposób obniżenia kosztów wynajmu to na pewno warto się nad tym zastanowić. A nuż okaże się, że taki wynajem będzie korzystny?

4. Mieszkanie do remontu za niższy czynsz
Ostatnio spotkałam się też z możliwością naprawdę taniego wynajmu (30% ceny rynkowej) pod warunkiem wyremontowania mieszkania. Tutaj wszystko zależy od naszych umiejętności i stanu mieszkania. Umowa o niższym czynszu jest zazwyczaj ograniczono czasowo (np. na 5 lat) i to jest dla wynajmującego gwarancja, że po remoncie czynsz nagle nie podskoczy. Z drugiej strony jest to też zobowiązanie, że przez następne 5 lat nie zmienimy mieszkania. Jeśli stan mieszkania nie jest tragiczny, a nasze umiejętności pozwalają na wykonaniu prac remontowych bez angażowania fachowców (którym trzeba zapłacić) to warto takie rozwiązanie przemyśleć. Oczywiście, jeśli planujemy dłuższe wynajmowanie mieszkania.

5. Zarządca mieszkania
Całkiem dobrym sposobem na obniżenie kosztów wynajmu może być zarządzanie czyjąś nieruchomością. Nie wszyscy właściciele mieszkań chcą się martwić i zajmować wszystkimi lokatorami. I tu pojawia się szansa :-) W zamian za niższą cenę wynajmu możesz zostać zarządcą. W praktyce oznacz to, że wynajmujesz mieszkanie i podnajmujesz je kolejnym osobom. Oczywiście właściciel musi wyrazić zgodę na taki układ, ale jeśli ceni święty spokój bardziej niż pieniądze to szansa jest. Jako taki zarządca odpowiadasz za całe mieszkanie - podpisywanie umów, ściąganie należności od innych lokatorów, zgłaszanie usterek. Znalezienie lokatorów to też Twoje zmartwienie - właściciel chce jedynie "swojej działki". To rozwiązanie wymaga sporo wysiłku i jest dość ryzykowne. Ale jeśli się uda to ceny wynajmu mogą być naprawdę niskie albo żadne :-)

Mam nadzieję, że wpis okazał się wartościowy :-) Jeśli tak to oddaj proszę swój głos na mojego bloga w konkursie na Ekonomiczny Blog Roku 2014. Wystarczy przejść na stronę głosowania klikając w poniższy baner i kliknięcie Lubię to! Dzięki za wszystkie głosy! - są świetną motywacją do dalszego pisania :-)


A niebawem zapraszam na kolejne wpisy :-) Znacie inne sposoby na obniżenie kosztów wynajmowania mieszkania?


58 komentarzy:

  1. Dodałabym do tego jeszcze szukanie mieszkania w mniej obleganych dzielnicach (tzn. pewnie daleko od centrum). Ceny w różnych punktach miasta, przynajmniej w dużych miastach, moga się sporo od siebie różnić. No i trzeba zastanowić się też nad standardem, bo inaczej płaci się za mieszkanie, które nie wygląda jak z katalogu i nie ma zbyt dużo mebli, a inaczej za w pełni umeblowane, ze zmywarką i świeżo po remoncie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwestia standardu mieszkania też jest bardzo istotna :-)
      A jeśli chodzi o wynajem mieszkania dalej od centrum to wtedy do ceny wynajmu trzeba doliczyć koszty transportu. Chyba, że pracujemy też daleko od centrum to rzeczywiście oszczędności też mogą być znaczne :-) Dzięki Aga za kolejny sposób!

      Usuń
  2. Kiedyś właściciel firmy, w której pracowałam, poprosił mnie o nietypową przysługę. Powiedział, że ma drugą firmę, której siedziba jest w dużym domu w Konstancinie pod Warszawą. Poszukiwał osoby, najlepiej studenta, która zamieszkałaby w domku dla gości za darmo w zamian za drobne prace w ogrodzie: koszenie trawy, podlewanie krzewów, grabienie liści, odśnieżanie. Na uczelni szybko znalazłam chętnego chłopaka i z tego co wiem obydwie strony były zadowolone.
    Pewnie nie jest to powszechne, ale jak się okazuje, można też znaleźć "mieszkanie za pracę" czy "mieszkanie za pomoc" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba niezbyt popularny sposób (przynajmniej ja o nim nie słyszałam), ale na pewno też bardzo korzystne rozwiązanie :-)

      Jednak uważałabym na zbyt lukratywne oferty - szukając stancji na studiach trafiały się oferty od samotnych panów dla ładnych studentek.

      Usuń
  3. Genialny wpis, aczkolwiek znaleść takie mieszkania na pewno nie jest łatwo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety łatwo nie jest, ale oszczędności tego rzędu (zwłaszcza jeśli planuje się zakup własnego M) są tego warte :-)

      Usuń
  4. Zawsze można też po prostu popytać po rodzinie lub znajomych. W taki sposób udało mi się z polecenia koleżanki znaleźć 2 pokojowe mieszkanie w jednym z największych miast w Polsce za 600 zł/mc. A jeszcze jak okazało się,że jestem podobny do zmarłego syna właścicielki to sentyment podziałał tak,że okresowo miałem nawet obniżany czynsz gdy byłem w trakcie zmiany pracy i czasowo nie miałem stałych dochodów:) Znam jeszcze historię kolegi, który w trakcie studiów zamieszkał całkowicie za darmo w mieszkaniu babci w zamian za pomoc w robieniu zakupów , wynoszeniu śmieci itp. Po skończeniu studiów dzięki koneksjom tejże babci otrzymał całkiem dobrą pracę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znajomości to oszczędności w każdej kategorii :-)

      Usuń
  5. Powodzenia z oszczędzaniem. Super sposoby.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałem już podobny wpis, ale tam gdzie czytałem takie informacje nie znalazły wówczas one poparcia czytelników. Osobiście uważam, że świetny materiał! Dosyć konkretne propozycje. Jeśli chociażby udało się obniżyć o parę złotych cenę najmu w stosunku do cen rynkowych to już sukces. Jako studenta stać mnie jedynie na norę z PRL, a opcja remontu jako dla faceta była by Ciekawa. W końcu bym remontował i doposażał po części i sobie to mieszkanie. Jestem tu pierwszy raz i zaciekawiła mnie ta strona.Dziękuję i pozdrawiam. :D

    OdpowiedzUsuń
  7. No tak, tylko za ten remont również trzeba zapłacić, więc kasa będzie potrzebna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Sposoby,o których piszesz oczywiście są dobre i dają możliwość zaoszczędzenia na wynajmie mieszkania.

    OdpowiedzUsuń
  9. Za tanie mieszkania płacimy kosztem komfortu. Wynajmowaliśmy mieszkanie przez kilka lat i spoglądając na to z zewnątrz wydaliśmy 100-200 tysięcy tak naprawdę w błoto ponieważ te pieniądze ani nie przyniosą nam zysku ani się nie zwrócą. Tak naprawdę jeśli tylko wiemy gdzie będziemy mieszkać to warto wziąć jakiś kredyt i kupić swoje mieszkanie

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe rozwiązania. Coraz wiele osób z nich korzysta. W końcu, jak można zmniejszyć koszt wynajmu, to czego by tego nie zrobić?:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Szczerze mówiąc najbardziej spodobała mi się opcja nr 1. Jest to bardzo sprytny sposób wynajmu jako "pilnujący" :) Pozostałe metody znam bardzo dobrze z życia, bo wielokrotnie musiałem niektóre z nich stosować (do tej pory wynajmuję mieszkanie z 2 innymi osobami). Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo inspirujący artykuł. Odbyłam ostatnio szkolenia menedżerskie więc z pewnością odnalazłabym się jako zarządca nieruchomości. Dobrą kwestią w tego typu szkoleniach jest fakt, że są tak uniwersalne!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio zakupiłem mieszkanie, za sprawą oferty dewelopera - krakow nowe mieszkania. Zdecydowałem się na większe mieszkanie pod kątem przyszłości. W celu bardziej efektywnego spłacania kredytu, na okres tymczasowy, maksymalnie 3-4 lata wynajmuję pokój dla innych, co od samego początku sprawdza się bardzo dobrze. Obecnie mieszkam z parą.

    OdpowiedzUsuń
  14. Na stronie internetowej www.credy.pl znajdziecie fajne pożyczki na remont czy mieszkanie. Nie potrzeba żadnych beznadziejnych zaświadczeń, a dzięki temu naprawdę można zrobić bardzo wiele fajnych rzeczy. Ja brałem pożyczkę na remont i nie narzekam, jestem naprawdę wdzięczny!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli ktoś szuka mieszkania we Wrocławiu, warto zajrzeć na WRE nieruchmości

    OdpowiedzUsuń
  16. Hej, ważne jest wynajęcie ciekawego mieszkania. Nawet kosztem lekkiego remontu. Przede mną czeka remont ale łazienki i właśnie się zastanawiałam komu zlecić nie za drogo taki remont. Znalazłam stronę https://oferia.pl/wykonawcy/budowa-remont i się zastanawiam. Korzystała któraś z was z takiej strony? Z góry dzięki za odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja zdecydowałam się własnie jakiś czas temu na zakup swojego mieszkania. Obecnie naprawdę ciężko wynająć coś tanio. A do tego standard mieszkań zazwyczaj wiele pozostawia do życzenia. Wybrałam kilka ofert, m.in. od Kraków deweloper i mam nadzieję, że już niedługo uda się załatwić wszystkie formalności.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dokładnie tak, zarządzanie czyjąś nieruchomością jest dobrym sposobem na zmniejszenie sobie kosztów czynszu. Jeszcze w czasach kiedy studiowałem i sam wynajmowałem pokój w mieszkaniu przez 5 lat, dogadalismy się z właścicielem, że w zamian za niższy czynsz będę pilnował wszystkiego i miał kontrolę nad mieszkaniem. Właścicielowi było to "na rekę", bo mieszkał 100 km dalej na wsi i nie chciało mu się doglądać. Akurat miałem szczęście, ponieważ osoby, które się wprowadzały co roku nie były konfliktowe i dbały o porządek.

    OdpowiedzUsuń
  19. Czyta się bardzo fajnie. Tematyka jest bardzo ciekawa! Sam staram się śledzić i wynajdować jak najwięcej informacji oraz osób inwestujących pod wynajem. Życzę powodzenia i liczę na kolejne wpisy a teraz przechodzę czytać dalej.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wynajęcie takiego to może być dobre źródło naszego utrzymania. Wiadomo, im mieszkanie wieksze oraz nowocześniejsze tym nasz zarobek okazalszy.

    OdpowiedzUsuń
  21. Teraz nawet samochody się wynajmuje. Np. Carsmile

    OdpowiedzUsuń
  22. Co do kupna mieszkania pewnie szykuje się kredyt, też niedawno brałam z mężem... pomogły mi porady z http://wachlarzkredytow.pl/ wiele rozjaśniły wątpliwości i udało się dzięki temu wybrać korzystną ofertę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa strona, która udzieliła mi wiele odpowiedzi na pytania których nie byłam do końca pewna, możesz coś od siebie polecić jeżeli chodzi o kredyty? Interesują mnie pożyczki konin a nie mam miejsca gdzie znalazłabym odpowiedzi na wszystkie nurtujące mnie pytania.

      Usuń
  23. Mówię wam: Proście, a będzie wam dane; Szukaj a znajdziesz; zapukajcie, a drzwi zostaną wam otwarte (Mateusza 7: 7)

    Szukasz pożyczki na cały biznes lub osobistej na całym świecie bez pomocy swojego banku, możesz otrzymać
    nasze wsparcie finansowe? ubiegać się o stawkę 3% Usługi świadczone obejmują,

    * Refinansowanie
    * Majsterkowanie w domu
    * Pożyczka inwestycyjna
    * Kredyty samochodowe
    * Konsolidacja zadłużenia
    * Kredyty biznesowe
    * Pożyczki osobiste
    * Pożyczka międzynarodowa

    E-mail: trade.funding_firm@usa.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Dobrze wiedzieć o takich sposobach, faktycznie dzięki nim można znacznie obniżyć koszt wynajmu, a co za tym idzie przyoszczędzić trochę kasy. Po prostu trzeba wiedzieć co i jak. Do tego też mieć trochę szczęścia, żeby znaleźć dobrą ofertę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Znam ludzi, którzy w bardzo dużym mieście wynajmują mieszkania 3pokojowe za 1500zł z opłatami, ale te mieszkania są na obrzeżach, dojeżdżają daleko do pracy. Niestety coś za coś.

    OdpowiedzUsuń
  26. Tanio można wynająć co najwyżej pokój lub miejsce w Pokoju. Polska staje się powoli Berlinem...

    OdpowiedzUsuń
  27. My stwierdziliśmy, że wynajem mieszkania jest w ogóle bezsensowy, ponieważ w takiej cenie mielibyśmy już zapłaconą ratę kredytu za własne mieszkanie, a wspólnie z mężem posiadamy wystarczającą zdolność. I tak więc od tygodnia szukamy mieszkania dla siebie. Urzekły nas propozycje od https://vantage-sa.pl/atrakcyjne-nieruchomosci-wroclaw/

    OdpowiedzUsuń
  28. Skoro juz na ten temat rozmawiamy to może podpowiecie mi gdzie mogę znaleźć jeśli chodzi o Mieszkania Kraków wynajem za rozsądną cenę? Będę wam bardzo wdzięczny za pomoc i wszystkie podpowiedzi

    OdpowiedzUsuń
  29. Wiadomo, wynajęcie troche kosztuje, ale w wielu przypadkach jest ono bardziej opłacalne niż zakup. Oczywiście to zależy od sytuacji itd, trzeba to dobrze przeanalizować

    OdpowiedzUsuń
  30. To niestety tylko tak fajnie wygląda w tym artykule, ale rzeczywistość ma z tym niewiele wspólnego. Na tym blogu http://naglewydatki.pl/ znajdziesz sporo informacji o kredytach, finansach, wydatkach. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  31. Podstawa to takie mieszkanie w ogóle znaleźć. To nie jest na własną rękę takie proste. Lepiej skontaktować się z profesjonalną agencją. Biuro nieruchomości w Krakowie na przykład sobie zobaczcie, mojemu znajomemu znaleźli w takiej cenie i lokalizacji, że samodzielnie nie miałby szans na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  32. Jeśli chodzi o remont mieszkania to na zleca.pl można znaleźć firmy i usługi budowlane

    OdpowiedzUsuń
  33. Jestem jak najbardziej za tym, aby wszystko robić porządnie, ale niskim kosztem. Jednak nie można oszczędzać na czymś takim, jak ubezpieczenie mieszkania. Na stronie https://cuk.pl/porady/czy-warto-ubezpieczyc-mieszkanie-pod-wynajem przeczytacie sobie w ogóle, dlaczego jest ono takie ważne. Jestem zdania, że artykuł Was przekona.

    OdpowiedzUsuń
  34. W sumie ja nie decydowałem się jeszcze na wynajem mieszkania, gdyż moje mieszkanie niedawno dopiero kupiłem. Jest ono mniejsze, ale jak czytałem https://www.eurostyl.com.pl/blog/aranzacja-malego-mieszkania-proste-i-funkcjonalne-rozwiazania to można fajnie je zaaranżować aby było w pełni funkcjonalne.

    OdpowiedzUsuń
  35. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  37. Ja w sumie zaskoczyłem się tym, że na stronie https://estatedealer.pl/mieszkania-na-wynajem/krakow można znaleźć tyle mieszkań do wynajęcia w Krakowie i to wszystkie w bardzo dobrej cenie. Zależy mi na czymś niedrogim, ale też na takim, które będzie w miarę w dogodnej lokalizacji. Kilka propozycji mam już na oku, więc pewnie się zdecyduję.

    OdpowiedzUsuń
  38. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  39. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo pomocne wskazówki, które warto znać przed wynajęciem mieszkania

    OdpowiedzUsuń
  42. Pomocny poradnik, na kilka rzeczy nie zwracałem uwagi

    OdpowiedzUsuń
  43. Bez wątpienia w obecnych czasach ciężko jest znaleźć tanie mieszkanie na wynajem. Niestety wynajem wiąże się zazwyczaj z opłacaniem komuś kredytu. Na dłuższą metę warto pomyśleć nawet na wzięcie kredytu i zakup własnego mieszkania. Z wszelkimi formalnościami zawsze można udać się o pomoc do prawnika.

    OdpowiedzUsuń
  44. Całkiem przydatne wskazówki, ale przydałby się update, bo niektóre źle sie zestarzały

    OdpowiedzUsuń
  45. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  46. Dobrze jest to wszystko wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  47. Niesamowicie wartościowy wpis. Super

    OdpowiedzUsuń
  48. Remontowanie starej kamienicy to duże wyzwanie, ale dzięki wsparciu firmy, którą znalazłem na https://www.wawerbud.pl/, cały proces przebiegł gładko i bezproblemowo. Ich doświadczenie i umiejętność adaptacji do trudnych warunków roboczych są naprawdę imponujące.

    OdpowiedzUsuń