![]() |
NinaZed on flickr.com |
Od razu uprzedzę, że nie jest to nasza pierwsza impreza w domu :-) Doświadczenie mamy całkiem spore, ale do tej pory te spotkania były jakieś takie bardzo kosztowne. A to trzeba wszystkiego nakupować, urobić się po łokcie, a koniec końców wyrzucić dużo jedzenia, które nie poszło. Oszczędzanie na jedzeniu dało nam duże oszczędności, dlaczego nie zastosować takiej samej zasady przy imprezach :-)
Przerabialiśmy też imprezy urządzane w lokalu, ale ten sposób jako ewidentne marnotrawstwo pieniędzy odrzuciliśmy na samym początku. Co innego duże przyjęcia typu komunia czy chrzciny dla 50 osób - wtedy lokal można rozważyć :-) Ale jeśli to "zwykła" impreza dla przyjaciół to czemu przepłacać za coś, co można przygotować samemu w domu za połowę tej ceny?
Szukanie oszczędności przełożyło się też na nasze imprezowanie i tym razem bardzo logistycznie podeszliśmy do tematu. Koszty organizacji imprezy okazały się być niższe niż zazwyczaj, co oznacza, że nasze małe zmiany zadziałały. Jestem ciekawa czy Way też macie jakieś wskazówki co do planowania przyjęć, którymi zechcecie się podzielić ;-) Wiadomo, że nawet małe zmiany mogę przynieść duże oszczędności w dłuższej perspektywie!
Poniżej znajdziecie instrukcję krok po kroku jak dobrze i ekonomicznie zaplanować imprezę. Dla jasności dodam, że u nas będzie dziś niecałe 10 osób i w porównaniu do poprzednich takich imprez udało nam się obniżyć koszty o połowę :-)
Jak zaplanować dobrą domówkę?
6 kroków do oszczędnej imprezy
1. Wybierz odpowiedni termin
Pamiętaj, żeby był to dla Ciebie luźniejszy dzień. Trzeba będzie wszystko przygotować, więc jeśli pracujesz do 17 to nie zapraszaj gości na 18 bo po prostu nie zdążysz. Przełóż świętowanie na dzień wolny od pracy :-)
2. Stwórz listę gości i ich zaproś
Im szybciej zaprosisz swoich gości tym większe prawdopodobieństwo, że przyjdą. Szybciej też dowiesz się kto przyjdzie a kto nie może. Będzie to bardzo ważne przy planowaniu zakupów!
3. Zaplanuj menu
Podczas gdy goście zastanawiają się czy przyjść, przygotuje listę potraw które podasz.Weź pod uwagę to co masz akurat w domu. Może akurat masz połówkę sałaty, którą trzeba wykorzystać albo pieczarki? Później stwórz kolejną listę, a na koniec jeszcze jedną :-) Przygotuj kilka wariantów każdego posiłku - jeśli chcesz podać sałatkę to wymyśl 3 warianty, jeśli coś na ciepło to też 3 warianty. Dlaczego? Dla oszczędności oczywiście :-) Planując potrawy możesz zaoszczędzić najwięcej.
Jak zaoszczędzisz? Wypisz na kartce produkty potrzebne do każdej potrawy - będzie to lista zakupów. Robiąc zakupy sprawdź na jakie produkty jest akurat promocja i która sałatka wyjdzie najtaniej. Np. na dziś na ciepło zaplanowałam lasagne, skrzydełka lub pieczonego kurczaka - okazało się, że akurat była promocja na skrzydełka, więc wygrały :-)
4. Policz gości
Przed pójściem na zakupy potwierdź kto będzie. Może ktoś nie może, albo ktoś przyprowadzi partnera? Ten punkt jest obowiązkowy, jeśli nie chcesz na takiej imprezie popłynąć i zrobić jedzenia dla pułku wojska. Gdy już określisz ile będzie osób to zredukuj lub zwiększ swoje menu. Jeśli liczba gości spadnie o połowę to zmniejsz listę zakupów o powiedzmy 1/3. Teraz dopiero idź na zakupy :-)
5. Kup alkohol
Oczywiście, jeśli planujesz go podać :-) Nie kupuj go na ostatnią chwilę w pierwszym lepszym sklepie. Dużo wcześniej zacznij się rozglądać za promocjami (ale oczywiście nie daj się na takiej promocji oszukać!). Przy normalnych zakupach rozglądaj się. Jeśli uda się coś trafić w promocyjnej cenie to świetnie, jeśli nie to przeglądaj gazetki albo strony. Jeśli uda Ci się tanio kupić alkohol to też zobaczysz spore oszczędności :-) Nam oprócz mocniejszego alkoholu udało się wypatrzeć promocję w Carrefourze - Okocim cytrusowy w butelce za 1,99 zł, czyli da się!
6. Stwórz plan działania
Jak już wiec co i jak ma wyglądać, rozplanuj sobie działania na kolejne dni. Jeśli w planach masz generalne sprzątanie to zrób je dzień lub dwa wcześniej. Dzień imprezy zostaw sobie na przygotowanie jedzenia i przygotowanie się :-) Przecież nie możesz być zmęczony na własnym przyjęciu! Pamiętaj też, że niektóre potrawy możesz podszykować sobie dzień wcześniej.
Mam nadzieję, że moje doświadczenie w tym temacie przyda się też Wam :-) Zapewniam, że takie zaplanowanie kilku wariantów menu, zapewniło nam dużo oszczędności. Okazało się na przykład, że brzoskwinie, które miały być w cieście są brzydkie i drogie, więc na deser robimy galaretkę z nektarynkami i porzeczkami :-) Niby niewielkie zmiany, ale właśnie dzięki nim udało nam się obniżyć koszty.
Dodatkowo przy zakupach wykorzystaliśmy swoje kupony z promocji Visa, do której namawiałam Was jakiś czas temu. Jeśli skorzystaliście to pamiętajcie, że kupony zniżkowe możecie wykorzystać tylko do końca lipca!
A ja wlaśnie też przymierzam się do wpisu na swoim blogu o oszczędnościach na imprezie, a konkretnie do imprezowego menu ;)
OdpowiedzUsuńTen patent ze sprawdzaniem na co akurat jest promocja - świetny, że też sama na to nie wpadłam, by pod tym kątem układać menu!
Już po imprezie, więc potwierdzam, że menu "promocyjne" dużo nam dało :-)
Usuńmam w telefoni aplikacje, na ktorej mozna wyszukac gdzie, tj w ktorym sklepie dany produkt jest najtanszy, super sprawa, polecam kazdemu:)
UsuńCo do alkoholu - to lepiej powiedzieć, żeby każdy przyniósł swój :) U nas to działa, mimo że czasy studenckie już daleko zaaaa naaaami :) Można na tym naprawdę spoko przyoszczędzić.
OdpowiedzUsuńTeż często wykorzystujemy ten patent robiąc taką imprezę bez okazji :-) Ale tutaj to były urodziny, więc alkohol stawiał jubilat :-)
UsuńNie no wiem, ja tylko tak, globalnie :)
UsuńOstatnio, miałem spontaniczny wypad i wiem ile to wszystko kosztuje, kupując w pierwszym lepszym sklepie. Dlatego też, taki plan z pewnością się sprawdzi :) Będę, te punkty miał w głowie :)
OdpowiedzUsuńSpontaniczność na zakupach zawsze odbija się czkawką niestety...
UsuńKurcze u mnie niestety najczęściej wypadają spontany, a jak Tomek powiedział, wtedy nie da się niestety wdrożyć w życie Twoich rad, ale na planowane domówki, ogniska , itp. się przydadzą :)
OdpowiedzUsuńJa od siebie dodałbym jeszcze: Nie kupowanie "super,hiper" markowych rzeczy, bo często zamienniki "no-name" są takiej samej jakości, produkowane przez te same fabryki, ale znacznie tańsze.
Do spontanów najlepiej się przygotować mając małe (oczywiście okazyjne!) zapasy w domu - wtedy jeden telefon 5 minut i jesteś gotowy ;-)
UsuńNajlepiej powiedzieć gościom że każdy na wejście musi coś przynieść i alkohol we własnym zakresie. I na domówce płacimy tylko za zniszczenia :D
OdpowiedzUsuńNa pewno oszczędnością będzie zapraszanie osób, które nie demolują lokalu :-)
UsuńA zrzutka zawsze jest dobrą opcją!
właśnie, zrzutka jest najlepsza! praktykujemy tak ze znajomymi od wielu lat i naprawdę się to sprawdza. Nikogo nie obciąża finansowo, i dla osoby u której jest spotkanie też lepiej, bo nie musi wszystkiego szykować.
UsuńGosia! Dla mnie sprawa jest prosta - jeżeli ktoś udostępnia lokal, to robi najważniejszą rzecz dla imprezy - jedzenie i alko powinni wiec potem przynieść goście :))) Fajny temat, też go poruszyłem u siebie na blogu, ale z zupeeeeełnie innej perspektywy.
OdpowiedzUsuńhttp://oszczedzaniekazdegodnia.blogspot.com/2015/02/zaoszczedz-w-klubie.html
Jarek perspektywa zupełnie inna to fakt, ale mi trochę nie pasuje. Jeśli nie stać Cię na imprezę w lokalu to tam nie idź - urządźcie sobie imprezę w domu :-)
UsuńJeśli już idziesz do lokalu to szukaj uczciwych oszczędności, bo wnoszenie własnego alkoholu i wlewanie go do soku w łazience to już nie jest ten rodzaj "oszczędności" jaki tutaj polecam.
Pozdrawiam!
Oczywistym jest, że jak ktoś udostępni lokal to goście na spotkanie nie powinni przychodzić z pustymi rękoma, ale to sprawdza się na spotkaniu urządzanym bez żadnej okazji, imprezach takich jak andrzejki czy sylwester, jeżeli jednak ktoś organizuje urodziny, zaprasza gości i jeszcze oczekuje, że Ci zasponsorują mu jedzenie i alkohol to daleko mu do kulturalnego człowieka i dobrego gospodarza. Dopuszczam takie rozwiązanie jedynie wśród bardzo bliskich znajomych i tylko przy umowie, że przyniesiony alkohol to będzie prezent urodzinowy.
UsuńBardzo fajne porady jak urządzić świetną imprezę!
OdpowiedzUsuńJa uwielbiam organizować imprezy.U nas zawsze każdy coś przynosi.Robię menu i każdy wie co z tej listy przygotuje.Oczywiście nie są to narzucone potrawy przezemnie ale te do których zadeklarowali się goście.Umawiamy się na tą samą wódkę żeby nie mieszać.Wcześniej zawsze przychodzi ktoś pomóc ustawić i nakryć stół.Każdy ma w to własny wkład więc jest miło, pysznie i przyjemnie a Ja nie jestem umówiony z długą listą do wykonania:D
OdpowiedzUsuńCiekawe porady to trzeba przyznać.Wiele z nich można nieco pozmeniac oczywiście zgodnie ze swoim planem. Ale ogólnie bardzo pomagają w organizacji.
OdpowiedzUsuńha, plan działania to najważniejszy punkt. Zawsze się o czymś zapomni, a jest tyle rzeczy do ogarnięcia - szczególnie jak ma się ograniczony budżet.. chociaż z reguły wiem, że takie imprezy najdłużej się wspomina!
OdpowiedzUsuńBy skutecznie oszczędzać warto polować na promocje i umieć je wyszukiwać. Np. pobrać sobie taką aplikację: Gazetka auchan i przed wyjściem na zakupy przejrzeć ofertę danego marketu. Osobiście powiem, że oszczędziłem w ten sposób 100 zł na imprezie, która wyniosła mnie 450 zł w ostateczności.
OdpowiedzUsuńPolecam również robienie zakupów przez internet- wtedy mamy pewność, że nie kupimy za dużo i niepotrzebnie. Ale plan działania jest bardzo istotny, to prawda :) Świetny post!
OdpowiedzUsuńJak jakaś większa impreza to można sobie wziąć tani kredyt - nieważne czy w banku czy instytucji pozabankowej. W banku jednak trzeba czekać także szybciej chwilówką online, którą można dostać w 1 dzień. Rekin Finansów fajnie porównuje chyba 44 chwilówki.
OdpowiedzUsuńTo bardzo ciekawe, co piszesz. Już nieraz chciałam oszczędzić na wydawaniu na imprezy, ale nie stało się to możliwe dopóki nie założyłam własnej firmy. Znalazłam dobrego księgowego http://jezak.pl/en/services/ który zaczął mówić mi o optymalizacji kosztów i oszczędzaniu. Z jego pomocą teraz lubię oszczędzać także prywatnie.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńWedług mnie bardzo ciekawym rozwiązaniem aby przyjęcie było jeszcze bardziej atrakcyjne mogą być na przykład Fordanserki
OdpowiedzUsuńNawet na tanią imprezę trzeba mieć trochę gotówki. skąd ją wziąć? doradzą na http://kapuszka.pl/ fajny portal zajrzyjcie koniecznie.
OdpowiedzUsuńNa imprezie przede wszystkim liczy się zabawa, można te kilka godzin na samych lekkich przekąskach wytrzymać :)
OdpowiedzUsuńehh czy zawsze na liście zakupów na imprezę musi być alkohol...
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńA jak po takiej imprezie posprzątać szybko i łatwo? tu są porady :) https://neutralizatoryzapachu.pl/blog/jak-pozbyc-sie-zapachu-marihuany-po-imprezie/ mnie się nie raz już przydały. produkty godne uwagi.
OdpowiedzUsuńPrzy imprezie pomocne mogą być Hapi Pożyczki - dla nowych klientów preferencyjne warunki
OdpowiedzUsuńImpreza nie musi być droga i każdy powinien zdawać sobie z tego sprawę. Ja, gdy organizuję jakieś przyjęcie, najczęściej decyduję się na poczęstunek w formie stołu szwedzkiego. Na nim nie może zabraknąć słoika z kranem, do którego moglibyśmy nalać m.in. napój alkoholowy. Taki słoik można nabyć tutaj:
OdpowiedzUsuńhttps://alembik.eu/241-sloje-z-kranem
Jest wiele rozwiązań i warto z nich korzystać aby zaoszczędzić na wydatkach.
OdpowiedzUsuńBadzo dobry wpis będe polecał tego bloga
OdpowiedzUsuńArtykuł rewelacyjny:) Brawo dla autora
OdpowiedzUsuńporn300.pl,
tiava,
livehdcams
Ciekawe informacje
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńOszałamiający materiał! Weselę się, że trafiłem na ten blog. Autor posiada talent przekazywania mądrości w sposób powalający. Na pewno będę tutaj częstym gościem.
OdpowiedzUsuńszal wełniany, zerknij tu,
szale z wełny
Ciekawe informacje
OdpowiedzUsuńBardzo przemyślany i wartościowy artykuł. Cieszę się, że trafiłem na tę stronę. Pozdrawiam autora z uznaniem!
OdpowiedzUsuńWejdź na stronę, Kliknij tutaj, aby rozpocząć,
Odwiedź naszą stronę www,
Wejdź na naszą stronę główną
Podoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis
OdpowiedzUsuń