piątek, 4 kwietnia 2014

Skuteczne odchudzanie? Nie musi być wcale drogie :-) - część I DIETA

flickr.com
Początek kwietnia to ostatni dzwonek na szczupłą sylwetkę latem. Dobrze wiedzą o tym Ci, którzy w styczniu postanowili schudnąć, a tu kwiecień i klops. A tak wcale być nie musi :-) Siłownie i kluby fitness znów przeżywają złote żniwa (pierwsza tura była w styczniu). Większą popularnością cieszą się portale z dietami i firmy organizujące dietetyczny katering. Biznes kwitnie :-) Ale czy dla nas odchudzanie, albo bardziej zdrowy tryb życia musi być kosztowny? Oczywiście, że nie :-)

Temat jak najbardziej na czasie :-) Pamiętacie mój wpis o tanich postanowieniach noworocznych? Jedna z przytaczanych tam historii była właśnie o odchudzaniu. Dziś zapraszam na trochę rozszerzoną wersję oszczędzania na odchudzaniu.

Od razu zaznaczę, że nie jest to wpis dla osób, które chcą znaleźć przepis na szybką i skuteczną dietę :-) Raczej dla tych, którzy chcą zadbać o siebie, nie wydając fortuny na specjalne diety i karnety w siłowni. Sama skutecznie poszłam tą drogą i mogę Was zapewnić, że można schudnąć i to całkiem tanio :-)

Najważniejszymi punktami odchudzania jest zazwyczaj dieta i aktywność fizyczna. Okazuje się, że podchodząc rozsądnie do tematu można je zrealizować bez wielkich nakładów finansowych. (Kilka oczywiście będzie nieuniknionych). W pierwszej części podsunę Wam kilka wskazówek jak wybrać dietę nie rujnując portfela, a w drugie pojawią się pomysły na tanią aktywność fizyczną.

Po pierwsze dieta.
Najlepiej byłoby zdecydować się na zmianę nawyków żywieniowych na zdrowsze i spokojnie czekać na efekty. Niestety jest to dość mało popularne - efekty nie przychodzą od razu i chudnięcie jest wolniejsze. Dlatego bardzo często zapada decyzja o podjęciu diety. Na pewno najskuteczniejszą dietą byłaby indywidualnie ułożona przez dietetyka, ale koszt takiej usługi to ok. 300 - 600 zł za dwutygodniowy jadłospis. Wybór pada więc na diety dostępne w książkach lub internecie.

Jak wybrać dietę?
Wybierając jedną z wielu oferowanych w internecie diet, warto kierować się innymi czynnikami a nie tylko efektami opisywanymi przez użytkowników forów :-) Nawet na diecie przyda się kilka wskazówek z wpisu o oszczędzaniu na jedzeniu. Poza tym, warto wziąć pod uwagę:

1. Dostępność produktów - często diety konstruowane przez Amerykanów są bogate w składniki niedostępne w Polsce. Albo gorzej - są dostępne, ale ceny są zdecydowanie wyższe niż chcielibyśmy na jedzenie wydawać :-) Cóż w takim wypadku robić? Wybrać dietę, która zaleca jedzenie produktów ogólnodostępnych.

2. Pora roku - bardzo istotna! Jeśli planujesz odchudzać się na diecie owocowej to lepiej nie zaczynać jej zimą :-) Podejmując się wyboru diety, pamiętaj, że owoce lub warzywa sezonowe występują w określonej porze roku. (A jeśli występują w innej to zazwyczaj nie są zbyt zdrowe i smaczne). Przejrzyj pod tym względem jadłospisy.

3. Przygotowywanie posiłków - czyli nakład pracy. Nie wszystkie diety są tak samo absorbujące. Niekiedy przepisy są tak skonstruowane, że już je przeglądając pojawia się widmo całych dni spędzonych przy garach. Nie oszukujmy się przy takiej diecie wytrwają tylko ludzie, którzy mają za dużo czasu :-)

4. Transport posiłków - jeśli pracujesz poza domem część posiłków jesz prawdopodobnie w pracy. Jeśli posiłki z diety nie będą mogły być zabrane do pracy lub nie masz w niej warunków do np. podgrzania obiadu to w przypływie głodu skusisz się na coś z bufetu lub sklepiku za rogiem.

5. Rodzina - a właściwie jej skłonności do zmiany diety. Jeśli masz kilkuosobową rodzinę i jadacie wspólne posiłki to warto nieco dopasować Wasze jadłospisy. Kupowanie różnych produktów dla każdego z osobna może być kosztowne. Najlepiej gdyby odchudzali się wszyscy domownicy (jeśli oczywiście muszą i mogą), albo gdyby choć jeden posiłek (ten główny) był dla wszystkich wspólny. Oszczędzi to zarówno czas spędzony w kuchni, ale też nasz portfel na zakupach :-)

Ostatnimi czasy jak grzyby po deszczu powstają firmy oferujące dietetyczny katering. Jeśli nie masz czasu na przygotowywanie posiłków tak szansa wygląda ciekawie, ale niestety cena już nie. W różnych ofertach są dostawy w cenie od 40 do 100 zł za dzień (5 posiłków). Czyli miesięcznie waha się to od 1200 zł do 3000 zł. Czy wydajesz tyle na jedzenie? Jeśli jesteś oszczędną osobą to na pewno nie :-) Przykład Wolnego pokazuje, że można żywić 2,5 osobową rodziną za 700 - 800 zł miesięcznie :-)

Powyższe wskazówki biorą pod uwagę tylko finansowe aspekty wyboru diety. Pamiętaj, że najważniejsze są aspekty zdrowotne i to powinno być głównym wyznacznikiem :-)

4 komentarze:

  1. Świetny wpis! Właśnie chciałam o tym pisać :-) Ale to może w takim razie jakieś case study na temat kosztów diety :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie jestem w trakcie jednej i na koniec miesiąca zobaczymy jak to wpłynie na wydatki na jedzenie :-)

      Usuń
  2. bardzo ważna jest 5 punkt. Na dietę powinna przechodzić cała rodzina. Nie ma nic gorszego w tym, jak biedna żona i matka musi gotować 2 obiady, dla siebie i reszty. Niepotrzebnie ją to tylko kusi, a bywa, że robi 3 - dla siebie, męża i dzieci osobny. Na chudzianka.pl/skuteczna-dieta-na-odchudzanie-kryteria-wyboru znalazłam listę rzeczy, którymi musi się charakteryzować zdrowa dieta, jeżeli mąż na taką przejdzie to nic się mu nie stanie, a dla dzieciom można po prostu dawać więcej produktów mlecznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie większość takich fundamentalnych decyzji musi być skonsultowana z rodziną. I wsparcie zawsze się przyda - czy to w diecie czy oszczędzaniu :-)

      Usuń